گرامی داشت از ۸ مارچ روز همبستگی زنان جهان
شها ب الدین   سرمند شها ب الدین سرمند

زن موجود زیبا ، زحمت كش و ارایش دهندهُ زنده گی فامیل ، خانواده و جامعه میباشد . زن به مثابه در بر گیرنده نیم از پیكر جهان ، در رشد ، وتكامل جامعه نقش فعل داشته وخود را تنها مقید به امورمنزل  ندانسته بلكه وسیع ووالا تر از ان تلاش رزم و پیكار می نماید .

زن در رزم عادلانه و ازادی خواهانه خویش حماسه می افریند و جاودانگی نصیب میگردد .

چرا ۸ مارچ و روز دیگر نه ؟

برای اولین بار صدای رساُ ، حق طلبانه و ازادی خواهانه زن در قلب استبداد و استعمار در جاده های نیویارك طنین افگند و كاخ سرمایه ، ظلم ، استبداد و استعمار را به لرزه اورد.

این صدا ازادی و حق همانا  تظاهرات كارگر زنان نخ ریس و پارچه باف  این شهر میباشد كه به تاریخ ۸ مارچ ۱۸۵۷ متكی به تمام نورم های انسانی ، به شكل مسالمت امیز به راه انداخته شده بود ، كه از طرف پولیس به شكل غیر انسانی تا سرحدتلفات جانی  تعداد از زنان و زندانی ساختن ان ها انجامید . اما ارتجاع و استبداد نتوانست صدای حق و عدالت ،

رزم و پیكار زن را خفه سازد . بلكه این رزم دامنه وسیع وجهانی به خود اختیار كرد و در اتحاد و همبستگی زنان اثر گزین شد .

بعد از تظاهرات زنان نخ ریس و بافنده شهر نیویارك كه در ۸ مارچ ۱۸۵۷ براه انداخته شده بود در كنگره انترناسیونال كه در سال ۱۹۰۹ در شهر ( كوپن هاگن  ) تدویر گردیده بود  ) كلارازیتكین ) یك تن از سوسیالست های فعال المان ۸ مارچ را به مثابه روز جهانی زن پیشنهاد كرد . از ان تاریخ بدینسو ۸مارچ به مثابه ر وز همبستگی زنان در سراسر جهان گرامی داشته میشود .

زنان نخ ریس و بافنده نیویارك نه تنها از حق و ازادی خود بلكه از حق و ازادی تمام زنان كه در قید اسارت و مرد سالاری زیست میكردند دفاع نموده راه مبارزه و پیكار را باز نمودن  و ۸ مارچ را به مثابه سمبول  مبارزه عادلانه زنان قانونیت بخشیدن .

 

                                                         **************

در كشور عزیز ما افغانستان روشنفكران مترقی ، دموكرات و مبارزین حق و عدالت ، ترقی و دموكراسی نیز در این راستا تلاش ورزیده و از داعیه بر حق زنان  طی مارش ها ، محافل ومیتنگ ها دفاع نموده و مینمایند . دور از حقیقت نیست كه در زمان شاه امان اله به زن و مقام ان ارج گذاشته شد و ازادی های لازم به انها داده شد اما سیاه كاران و سیاه اندیشان با سوُ استفاده از دین و مذهب نه تنها مانع این روند شدند بلكه به اساس تحریكات و چال های انگلیسی شان با استفاده از سیاست تفرقه انداز و سلطنت كن، مردم را علیه ان شاه مترقی ، وطن پرست و مردم دوست تحریك نمودن و به هدف شوم شان نائل گردیدن .

طوریكه تذكر داده شد در اثر كار و پیكار خستگی ناپذیر نیروهای مترقی و بلخصوص مبارزه شجاعانه و از خود گذرانه حزب دموكراتیك خلق افغانستان از ۸ مارچ به مثابه روز همبستگی زنان جهان بزرگداشت به عمل می امد و از حق زنان دفاع صورت میگرفت .

به اساس توجه و مواظبت  حزب دموكراتیك خلق افغانستان  از خواست بر حق زنان افغان

و تنظیم این روند مطابق شرایط جامعه ما، سازمان دموكراتیك زنان افغانستان كه در رهبری ان رفیق محترم دكتورس اناهیتا راتب زاد قرار داشت ایجاد و فاعال گردید . سازماندوكراتیك زنانافغانستان در دشوار ترین شرایط از داعیه بر حق زن در جامعه ما در دفاع و مبارزه بر خاسته و حماسه ها افریده .

به جا میدانم با استفاده از موقع ۸مارچ روز همبستگی زنان جهان را به رفیق محترم و مادر گرامی اناهیتا راتب زاد ، همرزمان شان و تمام زنان  افغانستان شاد باش و تهنیت گفته موفقیت و پیروزی در مبارزه عادلانه و ازادی خواهانه شان ارزو میدارم .

زن را ارج میگذارم زیرا:

ـ زن مادر است كه با یك دست گهواره و بادست دیگر جهان را میجنباند .

 ـ زن در بر گیرنده نیم از پیكر جهان و در حقیقت تشكیل دهنده مناسبات انسانی در كره زمین است .

ـ زن در حقیقت معبد دنیوی هر انسان است .

 

                                                   *************

زنان رنج دیدهُ افغان دور نیست انروزیكه صدای رسای شما گوش فلك را بشكافد ، دژ ظلم واستبداد را سر نگون كند تا باشد حق و عدالت ، برابری و مساوات قانونیت یابد .

         ۸ مارچ روز جهانی زن به تمام زنان نجیب جهان مبارك باد

 

 

 


March 11th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي